Sa 1,4 milijarde stanovnika Kina je po populaciji najveća zemlja na svetu sa drugom najvećom ekonomijom. Sa svim ovim potencijalnim potrošačima, Kina može biti...
Sa 1,4 milijarde stanovnika Kina je po populaciji najveća zemlja na svetu sa drugom najvećom ekonomijom. Sa svim ovim potencijalnim potrošačima, Kina može biti atraktivno tržište za mnoge kompanije koje žele pronaći nove potrošače za robu i usluge. Bilo da tražite partnera sa postojećim biznisom u Kini ili jednostavno tražite da dođete do kineskih kupaca koji koriste vašu veb-stranicu, evo nekoliko važnih uputstava za pridobijanje kineske publike. Upoznajte jezik, valutu, poslovnu kulturu i saznajte gde potrošači troše novac.
Jezici u Kini
U Kini se govori gotovo 300 jezika, ali je mandarinski najčešći, a govori ga 70% stanovništva. Za većinu preduzeća koja žele privući kupce u Kini, prvi jezik za prevođenje sadržaja će biti mandarinski. Mandarinski kineski je govorni dijalekt. Kada se bavite poslovanjem u Kini, preporučuje se prevod vašeg pisanog sadržaja na pojednostavljeni kineski. Postoji mnogo značajnih razlika između engleskog i mandarinskog jezika. Neke mogu biti posebno izražene kada je u pitanju prevođenje marketinških poruka. Struktura rečenice je veoma različita između ova dva jezika jer mandarinski jezik nema glagolsko menjanje vremena. Intonacija takođe igra mnogo veću ulogu u određivanju značenja, a engleski jezik uključuje i frazalne glagole kojih nema u kineskim jezicima. Ovo može predstavljati potrebu za značajnim ažuriranjem vašeg digitalnog i štampanog materijala, počev od brošura, poslovnih kartica, čak i PPC oglasa, odnosno oglasa koji se plaćaju po kliku i meta opisa na veb-stranicama.
Valuta
Zvaničan naziv kineske valute je "Renminbi" (skraćeno RMB) što znači "narodna valuta". Pojedinačna jedinica ove valute poznata je kao juan. Između 2013. i 2017. ekvivalent jednog američkog dolara kretao se između 6 i 7 juana. Prilikom prodaje kineskim kupcima, važno je pretvoriti cene iz dolara u juan. Kina je najveće svetsko tržište e-trgovine i takođe lider u svetu u plaćanjima putem mobilnih telefona. Od maja 2017. Alipay (proizvod kompanije Alibaba - kineska eCommerce kompanija) je lider na tržištu. Ostali mobilni giganti uključuju China UnionPay i Tencent koji je tvorac WeChat-a. WeChat Pay je funkcija plaćanja preko aplikacije koja korisnicima omogućava lako plaćanje pomoću mobilnih telefona. U 2016. godini WeChat Pay je otvoren za inostrane prodavce. QR kodovi su česti u Kini i mogu se naći pored skoro svake kase.
Gde potrošači troše svoj novac?
Iako je kineska ekonomija još uvek zavisna od budžeta države, postoji rastući uticaj potrošnje, pogotovu kod mlade populacije. Uticaj visokotehnoloških proizvoda poput pametnih telefona dovodi do veće potrošnje u Kini, pogotovu putem elektronske trgovine i onlajn kupovine. Smanjenje stope nezaposlenosti omogućilo je da sve jača srednja klasa koristi svoj uvećani prihod i na luksuzne kupovine poput putovanja, zabave i proizvoda iz maloprodaje. Promene u kineskom poslovnom okruženju takođe pružaju mogućnosti za usluge B2B (na engleskom business to business - odnos dve ili više organizacija koje dele informacije, dobra ili usluge). Takođe, sa preko 400 miliona korisnika interneta, veb-sajtovi su i dalje važni kako bi se doprlo do kineskih potrošača i kompanija. Veb lokacija koja obuhvata kineski jezik i kulturu, ali uključuje zapadnu estetiku verovatno će privući ovu grupu. U Kini ne postoji pristup Facebooku i Twitteru, a Linkedin je bitno značajan za biznis.
Poslovna kultura
Uprkos rastućoj upotrebi tehnologije, kineski poslovni ljudi još uvek stavljaju ogroman naglasak na odnose i lične veze, na komunikaciju jedan-na-jedan i najbolje sklapaju poslove kada se nalaze oči u oči. Na ličnim sastancima postoje i razni kulturni faktori. Vizitkarte se tretiraju sa mnogo više poštovanja, treba da budu predstavljene i primljene obema rukama i nikada se ne guraju u džep. Ako želite da ostvarite veći biznis u Kini, prvi korak je predstaviti svoj sadržaj na njihovom jeziku u skladu sa njihovim vrednostima i potrebama. Za više pomoći u povezivanju sa kineskim tržištem, unajmite lokalnog prevodioca ili sudskog tumača.