Pismenost znači sposobnost čitanja, pisanja i razumevanja. Pisanjem možemo sačuvati misli. Štaviše, čitanje, pisanje, poznavanje gramatike i pravopisa je suštinska veština u današnjem društvu.
Pismenost znači sposobnost čitanja, pisanja i razumevanja. Pisanje je jedna od najkorisnijih dostignuća čovečanstva. Pisanje je srce razvoja civilizacije i nauke. Pisanjem možemo sačuvati misli. Štaviše, čitanje, pisanje, poznavanje gramatike i pravopisa je suštinska veština u današnjem društvu. Ljudi koji mnogo čitaju, profesionalno i akademski su napredniji. Pismenost je stečena sposobnost da se razume, posmatra i analizira. Možemo reći da danas postoji više vrsta pismenosti - društvena, književna, osnovna itd. Nedostatak vitalnih veština pismenosti nazaduje osobu u svakoj fazi svog života. Kao deca, neće imati uspeha u školi, a mladima će biti smanjene mogućnosti za pronalazk poslova na tržištu rada. Ljudi koji ne čitaju ili čitaju malo, imaju veliki nedostatak u učenju i otkrivanju stvari o svom svetu.
Ljudi sa malim sposobnostima pismenosti možda neće moći da čitaju knjigu ili novine, da razumeju znakove ili etikete sa opisom proizvoda i cenama, da shvate red vožnje autobusom ili vozovima, da popunjavaju obrasce, da čitaju lekarske upute ili koriste internet. Dečiji uspeh u školi zavisi od njihove sposobnosti da dobro čitaju. Slušanje je usko povezano sa čitanjem. Deca koja često čitaju takođe i dobro slušaju, a deca koja ne čitaju imaju problema sa slušanjem na predavanjima. Sposobnost slušanja govorne reči je izuzetno važna u razvoju čitanja i razumevanja. Kada ljudi često čitaju, oni mogu dobro razumeti tekst koji su pročitali, na primer, tekstovi o zdravlju, politici ili bilo kojem drugom subjektu koji ih interesuje. Čitanje je moćan način za poboljšanje rečnika i upoznavanje novih reči.
Pročitajte još... Prevođenje tehničkih dokumenata
Mnogi poslovi zahtevaju čitanje prilično teških tekstova. Priručnici za bezbednost, uputstva za upotrebu ili čak uputstva o proizvodima koje kupujemo često su vrlo teški za razumevanje. Ljudi koji imaju problema sa obrazovanjem su u značajnoj meri u nepovoljnom položaju. Obrazovanje i učenje jezika su izuzetno važni kako biste bili konkurentni u svakom poslu. Naravno, nema garancije da će svaka obrazovana osoba dobiti dobar posao, ili čak dobiti posao uopšte. Međutim, stepen pismenosti je od ogromnog značaja. Odrediće koliko ćete se dobro snalaziti u društvu i na svom poslu. Postoje izuzeci kada vrlo dobro obrazovani ljudi imaju loše poslove. Takođe, postoje neobrazovani ljudi koji imaju dobre poslove. Radili smo sa ljudima koji imaju ozbiljne nedostatke izražavanja, a koji su odlični u onome što rade, na veoma zahtevnim rukovodećim pozicijama. Međutim, statistički, u većini slučajeva, što više čitate i slušate, to vam je bolji rečnik i bolje izražavanje misli, samim tim i veća mogućnost da ćete naći dobar posao.
Kada razmatramo šta je pismenost, potrebno je razlikovati i nepismenost (osoba koja uopšte ne može da čita i piše), i funkcionalnu nepismenost (sposobnost čitanja i pisanja, ali ne i dovoljno za ispunjavanje zahteva svakodnevnog života). Odrasla osoba se može smatrati funkcionalno nepismenom ako ne može da ispuni zahteve koje su joj postavljene u svom posebnom, društvenom i profesionalnom kontekstu. Na kraju, trebalo bi da budemo veoma oprezni u vezi sa upotrebom termina "nepismeni". U Evropi je vrlo malo odraslih osoba koje su nepismene, pogotovo u mlađim generacijama, uglavnom zbog uvođenja univerzalnog, efikasnijeg školovanja. U svakoj evropskoj zemlji postoji veliki broj ljudi koji nisu sposobni da ispune zahteve ili su ograničeni u svom životnom izboru zbog svojih slabih sposobnosti pismenosti, ali ipak mogu čitati i pisati. Oni nisu nepismeni, oni su funkcionalno nepismeni.